fbpx

Roma e un oraș prea romantic pentru părinți

Roma e un oraș prea romantic poate pentru părinți.  Parcă descoperi orașul cu alți ochi acum ce ești mai mult decât un cuplu – adică o familie cu cel puțin un copil.

Revin prima dată la Roma după ce a apărut copila în viața mea. Să zicem că și-a făcut treaba moneda aruncată acum câțiva ani în Fontana di Trevi.

Abia așteptam să mergem, iar după toate călătoriile din ultimul an, am ajuns la mega performanțe la împachetat bagaje cu minimul necesar, chiar mai aveam loc în trolley dacă mai cumpăram ceva. Chiar și căruciorul este printre primele în top pentru cât de mic se împachetează și cât de ușor e de ridicat.

Vă spun toate acestea ca să vă fie mai ușor să planificați o călătorie cu copii, știind mai ales cât de mult mă bucur să citesc experiențele altor părinți, să empatizez cu ei sau să aflu tips&tricks.

Loc e joaca Roma

(imagine din parcul Villa Borghese)

Copila avea în călătorie 1 an și 2 luni, mergea deja pe picioarele ei, deci ne-au fost deschise destul de mult opțiuni. Situația la care nu ne-am gândit a fost căldura umedă din luna iulie care ne-a moleșit total. Planul era să ne plimbăm mai mult pe afară, nu la cozi și muzee. Oricât de magic e orașul, faptul că pinii mediteraneeni nu oferă decât umbră, nu și răcoare, stejarii sunt prea puțini, ne-a făcut să avem un traseu de vizitat cam întortocheat.

Rețeaua de metrou nu e foarte densă. Are 3 magistrale (sună cunoscut?) care sunt mai mult dezvoltate spre marginea orașului decât în centru. Cumva nu pot să mă supăr, cine știe ce comori arheologice s-ar distruge dacă ar săpa mult în centrul Romei? Ca mijloc de transport rămâne așadar autobuzul. Funcționează 24h, au aceleași bilete ca și metroul, care au valabilitate 100min, deci se pot schimba fără grijă.

Una din probleme este că nu vin des autobuzele și sunt foarte aglomerate, mai ales fiindcă e plin de turiști. Așa că le-am folosit foarte puțin, doar când nu mai aveam nicio altă opțiune. Îndraznesc să sper că în afara sezonului turistic e mai puțin gravă situația aglomerației. Voi spune doar că la Fontana di Trevi nu am putut să coborâm lângă apă, atat de mulți oameni erau.

De asemenea, nu toate ieșirile de metrou au lift, cumva cele mai centrale și în puncte de mare interes nu au. Din păcate nu sunt nici marcate pe harta online, doar în metrou am văzut ce stații aveau lift. Am fost ghidați de către personal către ieșirile cu lift, dar ele nu sunt nici neapărat semnalizate.

Iar autobuzele, deși au un spațiu special pentru cărucioare, de obicei pentru persoane cu handicap, nu exista o pantă care să se coboare din autobuz pentru a facilita urcarea.

Am ales să mergem mult pe jos și spre destinații la care se poate ajunge cu metroul, în timp rezonabil.

Traseul l-am început în prima după-amiază la locul de joacă din cartier (lângă Vatican). A durat 15min să ajungem acolo și nu mai era altul prin apropiere. Era îngust și lung, cu jucării similare cu cele de la noi. Și cam aglomerat. Asta pentru că unele  parcuri în Roma nu sunt neapărat ușor accesibile, am descoperit ulterior. De exemplu către Villa Borghese, după ce am ieșit din stația de metrou, ca să nu urcăm pe nenumăratele scări din Piaza del Popolo, am mai mers încă 20min pe jos, pe teren accidentat și în pantă.

Ne-am hotarât să planificăm plimbările astfel încât să avem în drumul nostru spre orice voiam musai să vedem, câte un loc de joacă, parc, ceva ce i-ar face plăcere și bebelușei. Așa am ajuns la o listă cu foarte puținele locuri de joacă: https://lolamamma.wordpress.com/2010/04/09/best-public-playgrounds-in-rome/ la care am adăugat și Google Maps (playgrounds). E foarte util că sunt marcate pe hartă.

În prima zi am mers in Villa Borghese, unde am fost foarte plăcut surprinși să găsim un loc de joacă gratuit într-o casă istorică – La Casina di Raffaello. La intrare era un shop de cărți și jucării, iar lângă, o cameră mare cu mese tip tablă de scris cu cretă, bucătarie de jucărie, perne beanbag și multe cărți expuse pe rafturi.

În spate mai era o cameră mare cu mochetă și tot felul de jucării, descălțarea era obligatorie pe holul de la intrare unde puteai să îți lași haine, pantofi etc. în mici dulapuri cu cheie. Aici, noi adulții ne-am tolănit pe câteva perne și am așteptat să treacă marea căldură în timp ce puștimea se zbenguia în voie.

Toaletele din casă erau de asemenea child-friendly – WC-urile erau mici, pentru copii și exista o încăpere cu masă de schimbat scutece. Nu strălucea de curățenie locul, dar nu era grav să te speli pe mâini peste urme de acuarele din chiuvetă.

Și încă ceva – în toată casa nu era niciun aparat de aer condiționat, doar un ventilator, ceea ce era cazul general în locurile publice pe unde am fost și m-am simțit mult mai ok așa, fără umeri blocați sau dureri de încheieturi.

Alt loc foarte fain de vizitat, cu facilități pentru copii, este MAXXI – Muzeul Național al Artelor Secolului 21, proiectat de Zaha Hadid Architects. La intrare sunt câmpuri nesfârșite de pietricele de râu. Bebelușii sunt terminați după pietricele, știți asta, nu? Am petrecut ceva timp acolo în ambianța unei instalații sonore cu o furtună, foarte binevenită ca exercițiu de imaginație în căldura de afară.

În muzeu, în afară de cafenea există și o zonă de ateliere pentru copii, merită verificat programul înainte de vizită. Plus mai sunt și exponate interactive, instalații multimedia, care pot fi atinse – cu atenție la semne sau indicațiile gardianului sălii. Iar toaletele au facilități de schimbare scutece.

Unul dintre cele mai interesante locuri de joacă gasit este Primo Sport din zona Flaminio, construit în fața Palatului Sporturilor de un ONG care e focusat pe dezvoltarea sănatoasă a copiilor. Fiecare zonă de joacă era clar și estetic semnalizată, cu descrierea functionalității instalațiilor, vârstele recomandate pentru utilizare, iar jocurile erau cele mai interesante dintre toate văzute în Roma. Chiar dacă la joacă cei mici nu mai țin cont dacă le este potrivită o anume jucărie, pentru adulți e util.

Erau și câteva foișoare cu scaune unde se strânseseră adolescenți. Parcul a fost realizat cu implicarea multor sponsori și a primăriei orașului. Ceea ce ne doresc și nouă!

Singurul lucru pe care îl voi reproșa este faptul că nu era menținut curat, am găsit sticle de alcool, unele sparte, la intrare, și se degradase evident în cei 4 ani trecuți de la lansare. Însă copii păreau încântați să se joace acolo oricum.

Ultima zonă vizitată a fost oarecum departe de centru, dar a meritat timpul. Se numește EUR (Esposizione Universale Roma găsiți mai multe informații istorice pe link) și e un amestec de construcții vechi și noi, impozante, un parc cu lac, cascade, loc de joacă (distracțiile gratuite), dar și un club cu piscină olimpică, centru de wellness și tot felul de activități pentru copii – Piscina delle Rose. Iar pentru mâncare este o cantină pentru toate birourile din zonă cu mâncare variată și foarte bună, dar nu aveau scaun de bebe și nici facilități de schimbare scutece la baie (e zonă de business, nu ar trebui să am pretenții)

După ce mergi mult prin sauna umedă, pe trotuare neprietenoase și murdare, cel mai frumos este că peste tot se găsesc cișmele cu apă rece și potabilă, un adevărat dezmăț pe timp de vară toridă. Când spun trotuare neprietenoase ma refer mai ales la piatra cubică, care este mai peste tot în oraș, multe denivelări sau lipsa pantelor ușoare. O asemănare cu Bucureștiul este și neacordarea priorității de trecere pe zebra pietonală. Trebuie să te lupți pentru dreptul tău să treci! Dar aveam educația de acasă – eye-contact cu șoferul și mers convins înainte unul din noi, urmat de celălalt în spate cu căruciorul, ca să nu punem în pericol copilul.

După cum spuneam – apă rece, poate și carbogazoasă, dar și încărcător de device-uri. Gratuit se găsesc prin anumite zone și sunt la mare căutare.

În concluzie, legat de mâncare, ne-a fost foarte greu să nu ne luăm țepe, în special pentru că toate restaurantele aveau note mari pe Foursquare, dar am stat într-un apartament găsit pe booking.com cu bucătărie, deci am putut să mai pregătim câte ceva de acasă. Iar supermarket-uri erau destul de multe prin zonă și ne-am descurcat ok până la urmă. Roma e un oraș prea romantic odată fiind parinte in vacanță cu copiii.

Vacanze romane plăcute! Dacă vrei să vezi și să compari experienta iată și un articol despre plimbările pe străzile din Barcelona.