fbpx

Plimbări child-friendly în Barcelona

Motivată de multe articole care promovează Barcelona ca fiind locul unde poți să te bucuri de plimbări child-friendly, am plecat într-o mini-vacanță de 5 zile cu soțul și băiețelul de 1 an și 9 luni, în Aprilie 2017.

Orașul s-a ridicat la nivelul așteptărilor, ne-a plăcut foarte mult și ne-am simțit bine toți trei. Barcelona te îndeamnă la plimbare: trotuare largi, aerisite, treceri de pietoni semnalizate cu borduri lăsate la nivelul carosabilului, numai bune pentru cărucioare (chiar și pe străduțele ascunse din periferie, nu doar pe bulevardele principale). Cred că am mers cel puțin câte 10 km pe jos în fiecare zi, profitând și de vremea perfectă de afară (20 de grade). Mi-au lipsit plimbările noastre când am ajuns înapoi în București.

Colega mea Adelina (care a fost în Barcelona cu bebelușa de 11 luni în vara 2016) mi-a confirmat spusele – și ei au avut parte de plimbări child-friendly prin oraș. Străduțele vechi din centrul orașului oferă o oază de umbră și liniște, păstrând confortul și spațiul bulevardelor principale.

Noi nu am testat mijloacele de transport în comun, deci nu mă pot pronunța în privința accesibilității. Unde a fost nevoie am folosit taxi pentru a ajunge mai rapid (fără scaun de copil din păcate).

De la Adelina am aflat însă că sunt destul de multe stații cu lifturi și rampe, ușor accesibile cu căruciorul. Puteți vedea aici harta metroului – în versiunea PDF se menționează în colțul din dreapta jos care sunt cele 15 stații care nu sunt adaptate pentru persoanele cu dizabilități. Și funicularul (accesibil și cu căruciorul și cu bicicleta) este deseori la îndemână (și distractiv pentru copii) când ai de urcat/coborât un deal.

Toddlerul de 1 an și 10 luni a rezistat cu brio, curios să descopere lucruri noi. A contat faptul că ne opream des la locurile de joacă întâlnite în drumul nostru, de care era încântat maxim căci în loc de tartan aveau nisip. Noroc că aveam mașină de spălat în apartamentul închiriat, aproape rămăsesem fără haine de schimb la cât de repede le murdărea de nisip.

Locurile de joacă sunt mai mult pentru copiii sub 5 ani, simple, micuțe, cu jucării asemănătoare celor de lemn de la noi. Ce mi-a plăcut a fost că majoritatea erau plasate strategic la umbra copacilor, că erau îngrădite și că aveau reguli foarte simple și clare postate la intrare. Semne cu același design se regăseau în tot orașul, în spațiile verzi și în locurile de joacă, le recunoșteai rapid (punct bonus pentru unitatea designului în prezentarea regulilor).

Cel mai distractiv „loc de joacă” a fost plaja, așa cum era de așteptat: un nisip fin, numai bun de rostogolit prin el. Am ajuns pe plajă chiar de două ori, la cererea kinderului, și ne-am bucurat de vremea caldă de afară la început de Aprilie.

Accesul pe plajă este realizat prin pasarele de lemn, ușor de parcurs cu căruciorul. Zona de plajă Barceloneta are pe margine o alee de câţiva km, numai bună pentru plimbări pe faleză.

M-au impresionat și locurile de „odihnă și stat la povești” cum le-am numit noi, curate și construite astfel încât să încurajeze socializarea. Locurile de genul acesta sunt foarte rare în București și sunt pline de coji de semințe. Din păcate foarte multe persoane aleg locurile de joacă ca loc de relaxare, lăsând în urmă mizerie. În Barcelona aceste spații prietenoase le găseai peste tot, la orice colț de bloc. O idee numai bună de copiat.

La capitolul obiective turistice nu am bifat foarte multe, ne-am dorit să ne relaxam și ne-a plăcut mai mult să descoperim lucruri din mers. Copilul fiind mic obosea repede, așa că nu am vrut să aglomerăm programul. Am cumpărat în avans bilete online doar pentru Zoo și Aquarium, pentru a evită cozile de la intrare (deși în Aprilie era destul de gol).

Recomand pentru copii (și nu numai) Grădină Zoologică – este minunată, cu alei largi, umbrite și animale variate. Mi-a plăcut că amenajaseră 2 locuri de joacă foarte frumoase și creative, cu mult lemn și jucării originale – a fost o pauză bună pentru kinderul activ care se plictisise de animale la un moment dat.

Am vizitat și Acvariul, însă ni s-a părut foarte înghesuit, un pic sufocant, nu am apucat să vedem mare lucru. Toddlerul mai mult s-a distrat cu picturile de la intrare decât în interior.

Din păcate nu am văzut mai deloc toalete publice în oraș. În plimbările noastre am folosit doar toaletele cafenelelor care nu erau dotate cu masă de schimbat pentru copil. Ne-am chinuit un pic în cărucior cu tot ce ține de schimbat pampers și haine – ar fi fost mai complicat dacă aveam doar sistem de purtare. De menționat că la Zoo și Aquarium, fiind special gândite pentru copii, existau multe toalete curate cu mese de schimb.

Nu am intrat în Sagrada Familia și nici în casele faimoase ale lui Gaudi pentru că era foarte aglomerat (coadă de o oră cel puțin). Ne-am oprit în parcul de lângă, noi ne-am bucurat de priveliște, iar copilul a alergat porumbei.

Am păstrat pentru o vizită viitoare Parcul Guell, Montjiuc (și drumul cu telecabina), Parcul Tibidabo și CosmoCaixa (muzeul științei), ne dorim mult să revenim în Barcelona.

Dacă vă tentează Parcul Guell, o zonă umbroasă cu un design spectaculos numai bun de explorat, e bine de știut că biletele online se epuizează de obicei cu 2 zile înainte – deci programați vizita din timp. Noi ne-am hotărât prea târziu și nu am mai găsit bilete. Important de menționat că există o intrare cu scară rulantă care vă salvează de efort (deși este un pic abruptă pentru cărucior) – altfel datorită arhitecturii speciale veți avea de urcat foarte multe scări. Mulțumesc încă o data Adelinei pentru informații.

Singurul lucru care nu ne-a plăcut în Barcelona a fost mâncarea. Nu am dat mare importantă inițial și am testat multe restaurante mici locale, care s-au dovedit a fi însă pe tipul „fast food”, cu multe prăjeli și mâncăruri nesănătoase, uleioase, deloc baby-friendly. În ultimele 2 zile am căutat online sugestii de restaurante și am găsit câteva la care am făcut rezervare, unde ne-am bucurat de scaun de masă pentru copil și mâncare delicioasă.

Am aflat ulterior de la Adelina că restaurantele de pe malul mării servesc pește proaspăt pe tot parcursul zilei. Deși la prețuri un pic mai ridicate (de avut grijă la preț vs cantitate), sunt o alegere sănătoasă pentru mesele copiilor.

Las ca și concluzie câteva informații utile:

• Pentru copii energici și cu restricții alimentare varianta Airbnb e de preferat versus hotel – mai mult spațiu de mișcare, bucătărie proprie (noi am avut noroc și de terasă). Ne-a prins foarte bine mai ales pentru spălat haine (mult nisip peste tot) și gătit (mâncarea nu este foarte sănătoasă sau variată).
  • Biletele pentru majoritatea atracțiilor turistice se pot cumpăra în avans online, astfel evitați statul la cozi.
  • Vremea potrivită în oraș este primăvara și toamna, pe timpul verii am înțeles că este destul de cald și aglomerat în general.
  • Ora de prânz este 13:30 – 15:00, timp în care se găsesc meniuri variate și proaspete la (aproape) orice restaurant. În afara acestor ore majoritatea servesc doar Tapas sau alte preparate mai puțin child-friendly – excepție făcând restaurantele de pe malul mării unde se găsește pește proaspăt pe tot parcursul zilei.
  • Drumul București – Barcelona este de 3 ore, un pic cam lung (mai ales pentru un prim zbor cu avionul pentru copil cum a fost la noi), dar dacă sunteți înarmați cu jucării, cărticele și snacks-uri supraviețuiți (sau ideal dacă este ora de somn a copilului). La întoarcere ne-am bucurat să găsim mici locuri de joacă în terminalele aeroportului din Barcelona care au făcut trecerea timpului mai plăcută.
  • Alte articole pe care le-am găsit utile în pregătirea vacanței: pe blog-ul minicalatorii.ro; pe canalul YouTube Cristina & Silvia: Partea 1; Partea 2, blogul Danei Rogoz: Partea 1, Partea 2, Partea 3.

Vacanță plăcută, așteptăm și impresiile voastre în Comments mai jos!

UPDATE: Încercăm ca fiecare postare de genul acesta să fie însoțită și de sugestii de la familii de români care locuiesc acolo, ca să putem oferi informații cât mai utile atât din perspectivă părintelui turist cât și cea a părintelui rezident. Așadar ne-am bucurat tare când in urma publicării articolului o mămica româncă ne-a trimis un mesaj frumos cu multe insight-uri locale, dat fiind că locuiește în Barcelona de mulți ani alături de familia sa. Mulțumim mult Paula Epure pentru informații!

• Accesibilitatea cărucioarelor (atât pentru copii cât și pentru persoanele cu dizabilități) este foarte importantă în oraș — astfel veți găsi că toate intrările în edificii, mijloace de transport, muzee sunt ușor de folosit.
  • Infrastructura este prioritară pentru primărie, poți ajunge foarte ușor cu un copil oriunde vrei cu mijloacele de transport. Important de știut că luna august, pe lângă faptul că este foarte călduroasă și aglomerată, este considerată lună de mentenanță — se fac des lucrări de îmbunătățire la stațiile de metrou și tren. Deși sunt puse la dispoziție autobuze care fac legătura între stațiile închise, traseul este un pic mai anevoios.
  • Locurile de joacă sunt curate, bine întreținute și marcate corespunzător. Sunt foarte multe locuri de joacă mici atât în apropierea punctelor turistice cât și în cartiere, însă merită explorate și cele din afara zonelor aglomerate, sunt mai mari și mai variate ca echipamente de joacă.
  • Barcelona, ca oraș turistic, are o gastronomie foarte variată, bazată seara pe aperitive (tapas) iar la prânz pe meniul casei. La ora prânzului este mult mai ușor să găsești ceva adecvat pentru copil decât la cină, mai ales în zona centrală (Sagrada Familia, Plaça Catalunya, Plaça Espanya, Passeig de Gràcia). În schimb în zona mării (Barceloneta, Ciudadella Olimpica) meniul este mai variat și cu mai multe posibilități și pentru copil la orice oră din zi. Eu personal nu recomand să meargă să mănânce cu copilul în zonele centrale, oferta este redusă și prețurile sunt mai mari.
  • Pe partea de obiective turistice, un loc frumos de vizitat cu copii mici/cărucioare este Monserrat. Transport bine pus la punct cu plecare din Plaça Espaya. Recomand să se cumpere bilet combinat tren + cremalieră + funicular. Iar dacă se dorește să meargă cu copilul la plajă, recomamd Castelldefels Playa, la 30’ de mers cu trenul de oraș. Este mult mai liniștit decât în Barcelona, se intră mult în mare. Trenurile merg în această direcție la fiecare 30’.

Dacă am omis ceva, așteptăm cu interes comentariile voastre!