fbpx

Spațiu pe trotuare și rampe de trecere între trotuar și carosabil

Astăzi mi-a apărut în feed-ul de Facebook această postare (preview mai jos), în care comunitatea “Bucureștiul Enervant” face referire la legea accesibilității.

Am făcut un pic de research și am găsit documentul oficial: Monitorul Oficial – nr. 121 bis/5.III.2013 – Ordin pentru aprobarea reglementării tehnice “Normativ privind adaptarea clădirilor civile și spațiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap, indicativ NP 051-2012 – revizuire NP 051/2000.”

Normativul adresează și nevoile persoanelor cu copil în cărucior, copiilor mici sau ale gravidelor – vă recomand să îl citiți. Vă las mai jos câteva dintre punctele importante ale acestui act, cât să vă dea un motiv (și mai) întemeiat de a face sesizări atunci când dați de obstacole în drumul vostru. Da, este ilegal să nu ai trotuare destul de mari sau cu obstacole nesemnalizate și da, este ilegal să nu ai rampă de trecere între trotuar și carosabil.


IV.2.2. (1) Lățimea trotuarelor conformate pentru a fi utilizate de către persoanele cu handicap va fi de:

  • 1.8 m pentru trafic constant în dublu sens
  • 1.5 m pentru trafic frecvent în dublu sens, cu prevederea unor buzunare de așteptare și întoarcere la fiecare 25 m
  • 1.2 m pentru trafic scăzut în dublu sens, cu prevederea unor buzunare de așteptare și întoarcere la fiecare 25 m
  • 90 cm pentru într-un singur sens și foarte rar în sens opus, cu prevederea unor buzunare de așteptare și întoarcere la fiecare 25 m

IV.2.4. (1) Pe traseele de deplasare trebuie evitată amplasarea de obstacole precum: obiecte de mobilier urban agățate de pereții clădirilor sau independente, bolarzi, stâlpi.
(2) Dacă prezența obstacolelor este absolut necesară, acestea trebuie prevăzute cu marcaje vizuale contrastante.

IV.2.3. (2) Pantă longitudinală a trotuarului sau a traseului pietonal nu trebuie să depășească 5%, cu excepția zonelor unde sunt prevăzute rampe care preiau diferență de nivel între carosabil și trotuar.

IV.3.1. (3) Se recomandă o lățime a rampei de acces între trotuar și carosabil de 1.5 m. Atunci când acest lucru nu este posibil, se va realiză o rampă cu lățimea de minim 1 m.

(4) Diferență de nivel maximă între trotuar și carosabil va fi de 20 cm. În aceste condiții pantă rampei va avea o înclinare recomandată de 8%, dar nu mai mare de 15%.

(5) La joncțiunea între carosabil și rampă de acces pietonală nu trebuie să existe diferență de nivel mai mare de 2 cm. Această diferență maximă de 2 cm va fi realizată cu muchie teșita sau rotunjită.

IV.4.1.(3) Toate trecerile de pietoni vor fi amenajate cu rampe de access pietonale între trotuar și carosabil.

 

Vă încurajăm să nu fiți pasivi la neregulile pe care le întâlniți în drumul vostru. Uneori rezolvarea problemelor este doar la un email distanță. (P.S.: citește articolul O sesizare se face mai ușor decât crezi).

Noi încă trimitem sesizări constant sub umbrela campaniei „Obstacole Urbane” – un proiect prin care continuăm să atragem atenția asupra problemelor de accesibilitate și necesitatea existenței unor trotuare pe care poți circula civilizat cu un cărucior de copil, dar și ca simplu pieton, fără mașini parcate, gropi, stâlpi sau borduri înalte.

Puteți să vă implicați activ și în campania „10.000 de pași” inițiată de OPTAR, care are susținerea multor asociații și grupuri civice. Noi ne-am înscris ca voluntari!

Share: