Mersul pe trotuar în București – o cursa de obstacole urbane

Azi am făcut un “exercițiu civic” de mers pe jos (pe trotuar acolo unde s-a putut) de la birou până acasă (Toamnei — Văcărești): 1 oră, 5.5 km, 300 de calorii. Dacă eram cu căruciorul cu cel mic sigur ardeam mai multe calorii, deoarece mersul pe jos prin București este o aventură, chiar și pe bulevardele principale.

Recunosc că de obicei sunt într-un bubble plăcut, merg cu mașina la birou, muzică, aer condiționat, zen. Sau când mai merg pe jos sau cu metroul, îmi pun căștile în urechi, citesc o carte, sunt în lumea mea. De data asta însă am vrut să fiu atentă, conștientă, să observ orașul din perspectiva unui părinte cu ochi critic. Și am avut multe de văzut! Le povestesc mai jos să luăm aminte, să notificăm autoritățile, să-i batem la cap până se schimbă ceva, să ne educăm și informăm prietenii, să începem cu toții să observăm și să luăm atitudine. Știu că e un clișeu dar… Dacă nu noi, atunci cine?

Borduri
Bordurile din București sunt în mare parte impecabile. Sunt noi și arată bine (doar sunt schimbate periodic), însă mai mult împiedică trecerea cărucioarelor în loc să oprească mașinile să se urce pe trotuar. Sunt și borduri regulamentare, care scad ușor să poți traversa trecerea de pietoni fără prea mult efort. Dar ce mi s-a părut ciudat este inconsecvența — în același sector/cartier, pe aceeași stradă, într-o parte a trecerii de pietoni era totul OK și puteam traversa normal, însă în cealaltă parte trona o bordura imensă peste care a trebuit să sar.

 

Trotuare
Aveam flyerele #parcheznublochez la mine așa că le-am plasat finuț în parbrizul mașinilor care incomodau mersul pe trotuar. Insa nu doar mașinile parcate sunt inamicii pietonilor, ci și gropile, gunoaiele sau stâlpii care au apărut deodată în drumul meu. Și nu doar pe străduțele mici lăturalnice, ci și pe bulevardele principale.

Mersul pe trotuar a fost de fapt un zig-zag când pe dreapta, când pe stânga, când pe carosabil, cu grijă să nu îmi scrântesc gleznele. Nu peste tot e așa din fericire, există și trotuare nou renovate care arată bine. Dar mai avem mult de lucrat până ajungem la un oraș cu standarde Europene.

Treceri de pietoni peste șine de tramvai
Ca simplu pieton șinele de tramvai nu mă deranjează atât de mult. Însă când în ecuație intervine un cărucior cu copil (care în cazul meu cântăresc 20 kg împreună), situația se complică. Au fost cazuri în care nu am reușit să traversez strada în timpul alocat — s-a făcut roșu până am ridicat, împins, bălăcărit în gând, transpirat.

Ca urmare a acestei experiențe și a faptului că mulți părinți ne-au trimis video-uri în care se chinuie cu carucioarele prin oraș, am decis să pornim un nou proiect Grow Up Romania: Obstacole Urbane.

Proiectul #obstacoleurbane este o campanie de conștientizare a problemelor de accesibilitate pe trotuarele din București care transformă orice plimbare plăcută prin oraș într-o aventură obositoare.

Dacă vrei să te implici găsești detalii pe pagina de proiect AICI.

Share: