Idei pentru locuri de joacă 0-3 ani

În proiectarea locurilor de joacă pentru copii, prea puțini se apleacă să privească orașul prin ochii lor. Astfel, deși aceste spații în aer liber sunt construite special pentru copii, ele sunt de multe ori concepute fără să aibă în vedere nevoile lor de experimentare, dezvoltare și socializare. Și nici ale persoanelor care au grijă de copii.

Proiectul Istanbul95 ne invită să privim orașul de la o înălțime de 95 de cm (aceasta fiind perspectiva unui copil de 3 ani) atunci când luăm decizii care îi privesc pe cei mici. Ei au realizat un ghid care aduce în prim plan principii și sugestii pentru a inspira administorii publici, urbaniștii, designerii și cetățenii să exploreze idei noi și creative în realizarea locurilor de joacă pentru copii (focusat pe grupa de vârstă 0 – 3 ani).

Asociația Grow Up Romania a sesizat aceleași probleme în zonele urbane din România și a inițiat o colaborare cu Urban95 și Bernard van Leer Foundation, pentru adaptarea broșurii în limba română și prezentarea sa actorilor cheie din aparatul administrativ românesc.

 

Câteva idei din document, pe scurt:

👉 Dreptul la joacă. Pentru un copil, jocul în aer liber este o modalitate importantă de a cunoaște lumea și de a-și îmbunătăți abilitățile. Cartierele care permit copiilor să exploreze, să găsească lucruri noi și să se joace, îi ajută să învețe prin observare și socializare. Ca un prim pas, ne îndreptăm atenția către locurile de joacă, locurile publice primare destinate copiilor, și ne întrebăm: aceste locuri de joacă stimulează imaginația copiilor, îi încurajează pe cei care au grijă de copii la interacțiuni și la joacă? Sunt ele construite pentru copii și pentru însoțitorii lor? Cum ar putea locurile de joacă să susțină dezvoltarea rapidă a copiilor de la cea mai mică vârstă?

👉 Folosirea elementelor naturale. Fiecare aptitudine pe care un copil o învață poate crea o oportunitate de joc. Târâtul, statul în picioare și mersul, în primii 3 ani, poate inspira designerii locurilor de joacă. Cât de fascinant trebuie să fie pentru un copil mic să se joace cu cele mai simple lucruri precum apă, nisip și sunet!

👉 Nevoile adulților. În locurile de joacă copiii pot interacționa între ei, pot crea jocuri și se pot juca împreună. Dacă sunt proiectate bine, locurile de joacă pot susține, de asemenea, nevoile de socializare ale părinților, bunicilor și îngrijitorilor. Petrecerea unui timp mai lung la locurile de joacă este posibilă dacă există acces ușor la parcuri, nevoile de bază sunt îndeplinite (există bănci la umbră, toalete și cișmele în apropiere) și dacă adulții se pot bucura să petreacă timp aici, precum și copiii.

👉 Accesibilitate. Pentru ca îngrijitorii (părinți / bunici / bone) să nu fie reticenți în a-i scoate la joacă în aer liber pe cei mici, este foarte importantă accesibilitatea ușoară în parcurile lângă care trăiesc copiii. Încetinirea traficului autoturismelor, crearea trotuarelor mai largi sau a traseelor pentru pietoni și biciclete către parcuri, spații de joacă și școli sunt ajustări simple în proiectarea cartierului prietenos pentru copii.

Pentru România, unde în lunile de iarnă se întunecă devreme, noi am adăuga și importanța iluminatului în locurile de joacă. Vă aducem aminte de proiectul Grow Up Romania #nocturna, care atrage atenția asupra iluminatului precar în locurile de joacă pentru copii.

 

Puteți răsfoi documentul integral aici:

 

Varianta originală în limba engleză o găsiți aici.

Echipa Grow Up Romania a trimis acest document către Primăria Generală București și Primăriile de Sector și va încerca să deschidă un dialog despre amenajarea locurilor de joacă pentru copii cu vârste de până la 3 ani. Vă ținem la curent!

Puteți prelua broșura în format digital (nu print) pentru a o trimite către autoritățile responsabile cu planificarea locurilor de joacă din orașul vostru.

De asemenea, este recomandată și pentru părinți, pentru a înțelege mai bine care sunt nevoile de joacă ale copiilor lor.

 

Share: